2011.07.03. 10:59
Zárbetétek és részei
Hogy megértsük a működését szétszereltem egy Roto típusú zárbetétet:
Zárbetét külső ház:
Tartalmazza az összes alkatrészt ami zárbetétben van.
Kuplung:
Ez egy lényeges alkatrész e nélkül nem működne a zárszerkezetünk. A kuplung sokféle lehet normál és fogazott kivitelben is kapható ezeket használják a legtöbb hevederzárban.
Henger:
A hengerben található meg a felső csapsor és a kulcscsatorna.
Alsó csapok:
Ezek zárbetétenként különbözők lehetnek, ezek a kis csapocskák arra hivatottak hogy minél jobban megnehezítsék a zárnyitó ügyeskedők dolgát.
Zárbetét gyártók rengeteg fajta megoldást kitaláltak már hogy minél biztonságosabbá tegyék betéteiket.
Ezekről bővebben egy következő cikkben.
A zárbetétek működése a következő:
Amikor bedugjuk a helyes kulcsot a zárbetétbe akkor a felső csapsor egy vonalba áll.
Így létrejön egy úgynevezett nyitási vonal illetve kulcsunk vége benyomja a kuplung szerkezetet lereteszelve az így a hengerrel együtt fog forogni a zárbetét működtetője is.
Újabb típusoknál már létezik úgynevezett vészfunkciós betétek is ezeknek a lényege hogy ha benne marad a kulcs a zárbetét egyik oldalában a másik oldalról az akadály nélkül nyitható.
Ezek további előnyeiről egy későbbi cikkben fogok írni. Most csak egy normál zárbetét működését próbálom szemléltetni.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.