Hogy megértsük a működését szétszereltem egy Roto típusú zárbetétet:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zárbetét külső ház:

Tartalmazza az összes alkatrészt ami zárbetétben van.

Kuplung:

Ez egy lényeges alkatrész e nélkül nem működne a zárszerkezetünk. A kuplung sokféle lehet normál és fogazott kivitelben is kapható ezeket használják a legtöbb hevederzárban.

Henger:

A hengerben található meg a felső csapsor és a kulcscsatorna.

Alsó csapok:

Ezek zárbetétenként különbözők lehetnek, ezek a kis csapocskák arra hivatottak hogy minél jobban megnehezítsék a zárnyitó ügyeskedők dolgát.

Zárbetét gyártók rengeteg fajta megoldást kitaláltak már hogy minél biztonságosabbá tegyék betéteiket.

Ezekről bővebben egy következő cikkben.

 

A zárbetétek működése a következő:

 

Amikor bedugjuk a helyes kulcsot a zárbetétbe akkor a felső csapsor egy vonalba áll.

Így létrejön egy úgynevezett nyitási vonal illetve kulcsunk vége benyomja a kuplung szerkezetet lereteszelve az így a hengerrel együtt fog forogni a zárbetét működtetője is.

Újabb típusoknál már létezik úgynevezett vészfunkciós betétek is ezeknek a lényege hogy ha benne marad a kulcs a zárbetét egyik oldalában a másik oldalról az akadály nélkül nyitható.

Ezek további előnyeiről egy későbbi cikkben fogok írni. Most csak egy normál zárbetét működését próbálom szemléltetni.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kulcsdoki.blog.hu/api/trackback/id/tr293034295

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása